Kolumni on ilmestynyt Keski-Uusimaa-lehdessä 26.11.2018
Helsingin seudun kunnat antavat lähikuukausina lausuntonsa Helsingin seudun maankäytön-, asumisen ja liikenteen suunnitelmasta. Suunnitelmassa kuvataan, miten neljäntoista kunnan muodostaman ja 1,5 miljoonan asukkaan Helsingin seutua tulisi kehittää vuosina 2019-2050.
Maankäytön-, asumisen ja liikenteen suunnitelma on tärkeä asiakirja. Keväällä hyväksyttävän suunnitelman pohjalta seudun kunnat neuvottelevat valtion kanssa uuden MAL-sopimuksen. Sopimuksessa päätetään niistä keinoista, joilla seudun kehittämistä ohjataan tulevina vuosina.
Helsingin seudun maankäytön-, asumisen ja liikenteen suunnitelma pitää sisällään monia kannatettavia tavoitteita. Huolestuttavaa kuitenkin on, että suunnitelmaluonnoksessa ajetaan erittäin voimakkaasti ja peittelemättä tiemaksujen käyttöönottoa seudun kuntien alueella.
Keski-Uudenmaan kunnat ovat johdonmukaisesti vastustaneet koko 2000-luvun ajan tiemaksuja. Maksujen vastustaminen on edelleen ajankohtaista, kun tiemaksuja jälleen valmistellaan. Tiemaksut kohtelisivat epäreilusti kehyskuntien asukkaita ja vaikeuttaisivat kuntien kehitystä.
Tiemaksujen käyttöönotto edellyttäisi, että joukkoliikenne olisi myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella aito vaihtoehto henkilöautolle. Tällä hetkellä näin ei ole edes Keski-Uudenmaan alueella. Joukkoliikenneyhteydet eivät nykyisellään tavoita merkittävää osaa kehyskuntien asukkaista.
Tiemaksusuunnitelmat tulee haudata, kunnes joukkoliikenne on todellinen vaihtoehto Helsingin seudulla. Liikenteen päästöjen vähentäminen on toki tärkeää, mutta päästöjä voidaan vähentää tehokkaasti myös hankaloittamatta tarpeettomasti ihmisten liikkumista arjessa.
Etsittäessä keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi kääntäisin itse huomion eurooppalaisittain vanhan autokantamme uudistamiseen. Tukemalla sähköllä ja muilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien autojen yleistymistä olisi mahdollista vähentää päästöjä tiemaksuja tolkullisemmin.
Eemeli Peltonen
Kirjoittaja on Järvenpään kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.)